Stadswandeling Groningen

In 2 uur de geschiedenis van de stad aanhoren en aanschouwen? Het kan.

In 2 groepen werden 28 HKM leden op 17 september langs diverse historische plaatsen in de stad geleid. De ene groep had een rondje rondje via het Martinikerkhof, met het Provinciehuis, de Martinitoren en Prinsenhof. Vervolgens de omgeving van de Grote Markt waar in april 1945 hevig is gevochten en veel gebouwen zijn verwoest. In de Folkingestraat het verbeeld verleden, herinneringen aan de grote joodse gemeenschap die hier voor de oorlog was gehuisvest. Wanneer je het niet weet loop je zo voorbij aan bijv. het hoog in een muur uitgefreesde woord ‘Weggehaald’ of ‘het portaal’ de bronzen deur zonder klink die nergens naar toe leidt. De andere groep liep via de Grote Markt en Oude Boteringestraat richting het Universiteitsgebouw om daarna ook de weg te vervolgen via de Hoge en Lage der Aa en ook naar de Folkeringestraat.

Indrukwekkend.

Tenslotte via de singels of het Gedempte Zuiderdiep naar het St. Antonie Gasthuis aan de Rademarkt, nu een prachtige stille oase in de stad, maar een verleden als pesthuis, armenhuis en dollenhuis (gekkenhuis).
Een zeer interessante excursie die je ook individueel via het Groninger Gidsen Team kunt boeken.

Tekst Jan Dijk en Maria Visser
Foto’s Maria Visser

De oude historie komt samen met het heden
Ter herdenking aan hen die vielen in 40-45, aan het Stadshuis op de Grote Markt