HomeLezingen

In de (Grunneger) bonen: met Sanne Meijer in het Grunnegs Toentje

Over de lezing
Sanne Meijer verbouwt sinds een jaar een aantal Groninger gewassen in haar volkstuin in Roodeschool. Dit zijn oude, vaak vergeten groenterassen. Sanne onderzoekt deze Groninger groenten vanuit historisch perspectief: welke verhalen vertellen ze over lokale geschiedenis? Wat is hun cultuurhistorisch belang? En hoe dragen ze bij aan een gedeelde, regionale identiteit?
Naast spruitjes, spitskolen en ‘mous’ vind je vooral veel Groninger bonen in Sanne’s Grunnegs Toentje. Om precies te zijn: tuinbonen, erwten en ‘gewone’ bonen. Die groenten bestaan al heel lang en je vindt ze overal ter wereld. In haar lezing neemt Sanne je mee op reis door 10.000 jaar wereldgeschiedenis aan de hand van bonen. Bovendien maak je kennis met een aantal Groninger bonen en hun verhalen.
Over de spreker
Sanne Meijer (Stadskanaal, 1993) is historica en ondernemer. Ze werkt aan allerlei projecten omtrent Groninger geschiedenis, cultuur en erfgoed. Met haar Grunnegs Toentje hoopt ze iedereen te inspireren om óók oude, lokale gewassen te telen, en zo deze groenten en hun verhalen levend te houden.
Datum: donderdag 16 mei  a.s.
Locatie: Menterne, Julianaplein 1, Muntendam
Aanvang: 20.00 u.