HomeZomerreis 2022

HKM ontdekt de Pekela’s

Meestal rij je de afslag de Pekela’s achteloos voorbij op weg naar Stadskanaal of Winschoten. Zo niet op 18 juni want toen kozen 29 HKM leden juist “Pekel” als bestemming van de jaarlijkse zomerreis. Eerst naar Nieuwe Pekela, het industrie dorp, groot geworden door m.n. turf, scheepsbouw en karton. Eerst werd er een bezoek gebracht aan Siep&co, gevestigd in een oude kartonfabriek die thans in bezit is van Hempflex, een van de twee bedrijven die hennepvezels verwerken tot grondstoffen voor o.a. de bouw en de auto-industrie. Doel van de stichting Siep&Co is het in stand houden van het industrieel erfgoed. Na een inleiding over het ontstaan van de Pekela’s volgt een rondleiding door het complex waar enthousiaste vrijwilligers uitleg geven bij een imposante stoommachine die de hele strokartonfabriek aandreef. Daarna volgen verschillende andere machines, die zo langzamerhand uit het hele land hun weg vinden naar Siep&Co en zo gered worden van de schroothoop.

Van Nieuwe naar Oude Pekela om bij het Heeresmeer van een uitgebreide lunch te genieten, met als achtergrondmuziek de Ro-d-ys, de vermaarde top band uit Oude Pekela die in 1967 in d Top40 op 3 stond met het nummer Take her home.

De 2e bestemming is het Kapiteinshuis. Tot de intrede van de dieselmotor in de scheepvaart had “Pekel” een belangrijke positie in de maritieme wereld. Maar liefst 15 scheepswerven bouwden schepen die de Oostzee en Middellandse zee bevoeren. Ook woonden er vele kapiteins in de karakteristieke kapiteins woningen met hun kenmerkende krimp in de voorgevel waarvan er nog verschillende te vinden zijn aan het kanaal. In het Kapiteinshuis krijg je een goed beeld van de leefomstandigheden aan de wal. Vele voorwerpen uit het buitenland werden als souvenir meegenomen en bevestigen het beeld van een goede welstand. Met een wandeling langs het kanaal, met z’n vele blauwe bruggen werd het bezoek aan de Pekela’s afgesloten en koers gezet naar Veendam voor een afsluitende borrel.

Tip: Neem voor de verandering eens de afslag Pekela’s en let eens op de bruggen, de kapiteins woningen en de vele soms al in verval geraakte kartonfabrieken. Het heden weerspiegeld het verleden.