HomeLezingen

Lezing: Reint Wobbes over “De cultuur van dood en begraven in Groningen”.

Het verhaal van de cultuur van dood en begraven in deze contreien begint bij de hunebedden, de grafheuvels en de wierdenvondsten. De in het vroege christendom ontstane gewoonte, in en rond de kerk te begraven, hield stand tot in de vorige eeuw en heeft ons veel fraaie en curieuze zaken gelaten, als sarcofagen, epitafen, grafmonumenten, zerken en rouwborden.

De begraafplaatsen, die vanaf het begin van de vorige eeuw werden aangelegd, zijn in veel gevallen smaakvol aangelegd en zijn onmisbare elementen in het landschap ook vanwege de plantengroei en de dieren die er hun woonplaats hebben.

Groningen staat bekend om de opmerkelijke graftekens die er te vinden zijn. Nergens in Nederland vindt men op de zerken zoveel symboliek en nergens zoveel grafteksten. Voor de kennis van de historie van streek en provincie zijn de graftekens onmisbaar, voor genealogen zijn het vaak ijkpunten, terwijl de stijlen, vormen, gebruikte materialen en decoraties voor de, in cultuurhistorie geïnteresseerde, van belang zijn.

Kennis nemen van de cultuur van dood en begraven blijkt een interessante en leerzame bezigheid te zijn.

Reint Wobbes, woonachtig te Huizinge, betrokken bij de Stichting Oude Groninger Kerken heeft zich onder meer verdiept in de cultuur van dood en begraven om voorlichtend belangstelling te wekken voor kerkhoven en begraafplaatsen in Groningen, opdat ze behouden blijven.

Wanneer: donderdag 26 september 2024
Waar: de Kerkhörn te Zuidbroek