HomeZomerreis 2024

Zomerreis richting het Hogeland

Op 15 juni gingen zo’n 30 HKM leden via een leuke route naar Noord Groningen om het Openluchtmuseum in Warffum te bezoeken. Traditioneel wordt de catering altijd door ons zelf geregeld en de koffiestop was dit keer in Huizinge. De kerk kon niet bezocht worden omdat deze momenteel gerestaureerd wordt. Ondanks een flinke wind en een regenbui zat de sfeer er gelijk goed in.

Om 11.00 uur wachtte Reint Wobbes ons op in Warffum om op zijn deskundige en gepassioneerde wijze het verhaal over het Openluchtmuseum te vertellen. Daarna ging ieder op verkenning. Een prachtige verzameling huisjes met verschillende ambachten. Zeer de moeite waard.

Na dit bezoek volgde de lunch, ook weer zelf verzorgd, in Middelstum bij de borg Eeuwsum. Aansluitend een wandeling door de prachtige historische tuin en een bezoekje aan de donjon.

Inmiddels was het weer tijd om de laatste bestemming op te zoeken n.l. het kerkje in Wittewierum. Deze kerk is in het bezit van de Stichting Oude Groninger Kerken en is prachtig gerestaureerd. De geschiedenis van de kerk en het Nij Klooster dat hier vroeger stond werd door twee leden toegelicht, waarbij uitgebreid werd stilgestaan bij geschiedschrijving door abt Emo.

Naar de geluiden te oordelen weer een geslaagd uitstapje.

Tekst Jan Dijk

Haventje Huizinge ©Maria Visser